NOTA BIOGRAFICZNA do programów:



Solistka Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
Urodziła się w Warszawie, w rodzinie kultywującej tradycje muzyczne od wielu pokoleń.
Studia wyższe ukończyła z wyróżnieniem we Wrocławiu (1980 – Akademia Muzyczna, Wydział Wokalno – Aktorski) w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka.
Jej debiut w partii Tatiany („Eugeniusz Oniegin”,1980) na scenie Opery Wrocławskiej uznano za „narodziny wielkiego talentu” – jak napisał wówczas Wojciech Dzieduszycki.
Jej kreację Abigaille w „Nabucco” G.Verdiego, na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi - nagrodzono Srebrnym Pierścieniem, przyznanym za najciekawsze osiągnięcie sezonu 1987/1988.
„Każde jej pojawienie się na scenie elektryzuje publiczność” pisał krytyk „Newsday” po przedstawieniu „Toski” z jej udziałem, pod dyrekcją Antona Coppoli w Nowojorskiej National Grand Opera (grudzień,1990).
Za rolę Carmen, jako najlepszą rolę kobiecą w sezonie 1991/1992, otrzymała Złotą Maskę, przyznaną przez łódzkich recenzentów teatralnych.
Duet z opery „Carmen” śpiewała z Placido Domingo podczas pamiętnego koncertu Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi „Serce za Serce”,
w Zabrzu (1992).
Melomani pamiętają jej interpretacje wielkich ról sopranowych i mezzosopranowych:
Lady Makbet („Makbet” – G.Verdi), Salome („Salome” – R.Strauss), Tosca („Tosca” – G.Puccini), Abigaille („Nabucco” – G.Verdi), Halka („Halka” – S.Moniuszko), Fedora („Fedora” – U.Giordano), Carmen („Carmen” – G.Bizet), Adalgiza („Norma” – V.Bellini), Sieglinda („Walkiria” – R.Wagner) – wszystkie kreowała na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie.
Artystka występowała również w partii Elżbiety de Valois („Don Carlos” – G.Verdi), Matki Joanny („Diabły z Loudun” – K.Penderecki), Madame Butterfly („Madame Butterfly – G.Puccini), Roksany („Król Roger” – K.Szymanowski), Małgorzaty („Faust” – Ch.Gounod), Santuzzy („Rycerskość wieśniacza” – P.Mascagni), Chryzotemis („Elektra” – M.Theodorakisa, światowa premiera w Luxemburgu, 1995) i inne.
Współpracowała z Krzysztofem Pendereckim, biorąc udział w wykonaniach jego „Dies Irae”, „Polskiego Requiem”, „Te Deum”, „Diabły z Loudun”, „Ubu Rex”.
W grudniu 2002, wraz z czołowym polskim pianistą - Waldemarem Malickim, nagrała płytę „Cafe ole!” (nr kat. DUX 0403) z piosenkami hiszpańskimi (las coplas), określaną przez recenzentów jako „muzyczna niespodzianka dużego kalibru”
1 2 3 4 5
Strona główna | Biografia | Aktualności | Galeria | Publikacje | Serendipity | Kontakt
Copyright by Joanna Cortes © 2008 :: Realizacja: CyberMedia